הפעם
הראשונה ששמעתי את המושג הזה היתה במסגרת הקורס" עקרונות בפיתוח סביבות למידה
מתוקשבות עם ד"ר אתי כוכבי. נתבקשנו לקרוא את המאמר של Mary Beth
Hertz "ילידים דיגיטליים לעומת אזרחים דיגיטליים?
בחינה של סטראוטיפ מסוכן
הכותבת
מנסה להפריך את הסטראוטיפ שבעיניה הוא מאוד מסוכן שילידי הדור הנוכחי כולם ילידים
דיגיטליים.
לדעתי,
היכולת של הילדים להפעיל את המחשב או הטאבלט ולהתנהל עם כלים כאלה, זה לא הופך
אותם לילידים דיגיטליים. כל כלי חדש או משחק שהילד נתקל בו הוא חוקר אותו בעצמו
ומוצא את הדרך איך להפעילו ולהשתמש בו מבלי ללמדו, הוא עושה זאת דרך למידה
מטעויות, קודם מנסה, לא מצליח מנסה שוב ושוב עד שמצליח.
בספרות
של היום הגדרתם של ילידים דיגיטליים שהם כל אלה שנולדו אחרי שנת 1980 (ויקיפידיה).
ז"א
שכל ילדי הדור הנוכחי הם כולם דיגיטליים. אומנם נכון שילדי הדור הנוכחי יכולים
להתנהל בתוך הטכנולוגיה, אבל מה לעשות עם ההתנהלות הזו , הם לא יודעים. לכן הם זקוקים
את הנחייתו והדרכתו של המורה, שילמד אותם איך להשתמש בתוכן מכוון באופן אחראי,
להיות ביקורתי, יצירתי וחוקר. התלמידים זקוקים למישהו שילמד אותם איך לנווט בדרך
נכונה ובטוחה בעולם הדיגיטלי ובכך הם הופכים לאזרחים דיגיטליים. כי אזרחות
דיגיטלית הינה התנהגות מתאימה ואחראית לתלמידים ביחס לשימוש בטכנולוגיה מבחינת
התוכן, ההתנהגות והתקשורת. השימוש בטכנולוגיות המידע והתקשורת טומן בתוכו אתגרים
וסיכונים. חינוך ופיתוח כלים לצורכי שימוש נבון, הגנה ובטיחות בשימוש בטכנולוגיות
המידע והתקשורת הן אבני היסוד לשימוש נבון ברשת, ואת זה התלמידים לא יכולים לעשות
בעצמם ובלי עזרה, הדרכה ונחייה מהמורה.
אני
כן מסכימה עם הכותבת שלא כל ילידי הדור הנוכחי הם אזרחים דיגיטליים. נכון שיש רבים
שמשתמשים בטכנולוגיה בקלות, אבל אין להם את התכונות של האזרח, אין להם את האתיקה
של הגלישה באינטרנט, אינם מודעים לסיכונים טמונים בעולם גדול זה.
אשמח
לשמוע את הדעות שלכם על השאלה: מי הוא אזרח דיגיטלי בעיניכם?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה