יום שבת, 1 ביוני 2013

תכניות לימודים בעידן הטכנולוגי

במסגרת הקורס "קוריקולום למידה והוראה-מתאוריה למעשה" נתבקשנו לבחור תכנית לימודים מסוימת, לנתח ולהעריך אותה לפי קריטריונים שבסכמה לניתוח תכניות לימודים, לתת דוגמאות, לבחון את היתרונות והחסרונות שלה ומידת התאמתה לצורכי החברה, הלומד והמקצוע לפי הגישה של טיילר.
אני ושותפותי שירין וופאא', בחרנו בתכנית המתמטיקה לכיתה ב', משום שאנחנו מלמדות בכיתות ב' וראינו שעבודה זו תעזור לנו בעבודתנו.
בהתחלה נסינו להגדיר את המונח קוריקולום, למרות ההגדרות הרבות אומרת אלפרט (2002), שאין הגדרה חד משמעית ומדויקת של המושג תכנית לימודים שתתאים לכל זמן. כי ההגדרות משתנות בהתאם לאדם או קבוצת המגדירים את הקוריקולום ומשרתות את האינטרסים שלהם.
החוקרים מבחינים בשלושה סוגים של קוריקולום והם: המכוון, זה שהמורים מל מדים וזה שהתלמידים לומדים. תכנית לימודים כטקסטים מופיעים בצורות שונות, כמו: סילבוס, ספרי לימוד, מדריך למורה, מארזים, מקורות וחומרי למידה.
לא היה קל לנו לנתח את תכנית המתמטיקה, אבל זה מאוד עזר לנו להכיר היטב את התכנים שחייבים ללמד בכיתה ב'. ואם ספרי הלימוד שמלמדים בהם אכן תואמות לתכנית או לא.
בסוף העבודה גם הגענו למסקנות באשר ליתרונות ולחסרונות של התכנית המנותחת. מיתרונותיה שמטרותיה ברורות ומפורטות, הרציונל שלה מובן ומוגדר, נשענת על תיאוריות למידה והוראה כמו הפרוגרסיבית של ג'והאן דיואי וההומניסטית והגישה הספיראלית של ברונר.
החיסרון הבולט ביותר שמצאנו בתכנית הוא אי שילוב התקשוב בתכנית. אין שום ביטוי לשילוב הטכנולוגיה בלמידה. אנחנו היום חיים בעידן דיגיטלי טכנולוגי המשלב חדשנות, ואחת ממטרות העל של מערכת החינוך היא התאמת החינוך למאה ה-21, וזה צריך להתבטא בראש ובראשונה בתכנית הלימודים. לכן לדעתי יש צורך בשינוי תכניות הלימודים והתאמתן לצורכי החברה והלומד של היום. תכנית לימודים חייבת לכלול חומר מתוקשב, הפניות לדרכי הוראה ואסטרטגיות למידה, להתחשב בשונות בין התלמידים ולהתאימה לרמות התלמידים, שיתוף המורים בשיקולי הדעת של המפתחים בבחירת התכנים הלימודיים, בארגונם ובדרך הצגתם, התאמת הסביבות הלימודיות ודרכי ההערכה לשונות בין התלמידים.
השאלה שלי היא: למה עד היום לא שינו את תכנית הלימודים במתמטיקה? האם המתכננים שלו לא מודעים למהפכה הטכנולוגית?
בזמן הניתוח נעזרנו בדוח מסכם שהוגש ללשקת המדען הראשי במשרד חינוך ובו הוערכו 6 תכניות להוראת המתמטיקה בכיתות א'-ב' בבית הספר היסודי. הדוח היה מקיף ומעניין. לכל המעוניינים הנה הקישור:
http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/8AC47F14-1F17-49A0-9DC7-425B3D40E0E7/153933/pdf194.pdf
בעבודה נעזרנו גם במודל של טיילר שבו דיבר על צורכי החברה, הלומד והחברה בתכנון תכנית הלימודים.
אני חושבת שהסרטון הבא מציג את ההבדלים בצרכים הללו במאה ה-20 לבינם במאה ה-21.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה