אחד
המקורות הבבליוגרפים שנעזרתי בהם במטלת הסיום לקורס "טכנולוגיות כסוכני
שינוי", בהנחיית ד"ר גילה לוי עצמון בנושא בלוג, היה " ייצוגי אסטרטגיות
למידה מסדר גבוה בבלוגים לימודיים" לד"ר גילה קורץ ונעמי
פורת, שהוצג בכנס צ'ייס 2012.
במאמר
הוצג מחקר שמטרתו הייתה לבחון באיזו מידה סביבת בלוג מזמנת ומקדמת את השימוש באסטרטגיות
חשיבה מסדר גבוה.
שאלות המחקר:
1. "באיזו מידה ניתן למצוא בפעילות בבלוג הלמידה
יישום של אחס"ג?"
2. " באיזו מידה ניתן למצוא בבלוג הלמידה עדויות
לשימוש במגוון אחס"ג?"
3. באיזו מידה ניתן לזהות התפתחות בהיקף אחס"ג
במהלך הכתיבה בבלוג הלמידה?
4. באיזו מידה הערכות הסטודנטים לגבי שילוב אחס"ג
בכתיבה בבלוג הלמידה נמצאות בהלימה עם ממצאי ניתוח התוכן של בלוגי הלמידה?
אוכלוסיית
המחקר:
הייתה סטודנטים לתואר שני, במגמת התמחות תקשוב
ולמידה שכתבו רשומות שבועיות במשך שנת לימודים אקדמית, כמו שאנחנו נתבקשנו לעשות
בסמסטר הזה. הכתיבה בבלוג נועדה ליישם את הנלמד
בקורסי הלימוד, להתבונן ועוד.
הממצאים:
תשובת
השאלה הראשונה: " בחינת הבלוגים והרשומות במדגם הראו
בוודאות כי בבלוג ישנם יצוגי אחס"ג.
מבחינת הרשומה הבודדת, נראה בברור כי ברוב הרשומות נעשה שימוש במספר אחס"ג. מכאן,
ניתן לקבוע כי הכתיבה בבלוג מזמנת אפשרויות לחשיבה הכוללת יצירת קשרים בין מושגים ויצירת
ידע חדש או חיפוש אחר חלופות תוך בחינה ביקורתית".
תשובת
השאלה השנייה: " הממצאים מגלים כי בכל רשומה נמצאו ייצוגי
אחס"ג אחרים, ובסך הכל בעת בחינת בלוג בכללותו נמצא שימוש מגוון ביותר, עד כדי
שימוש בכל שלוש עשרה האחס"ג שבמתווה. מכאן ניתן להסיק כי הכתיבה הרצופה לאורך
זמן הביאה להרחבת השימוש באחס"ג שונות".
תשובת
השאלה השלישית: " הנתונים הראו קיימת מגמת עליה במידת היקף השימוש.
ניתן לשער כי עצם הפעילות בבלוג, ההתנסות השבועית, ותגובות הקוראים, הביאו לשימוש רב
יותר באחס"ג, כפי שבאו לידי ביטוי ברשומות".
תשובת
השאלה הרבעית: " נמצא כי רובם המכריע של הסטודנטים מעידים
כי השתמשו באחס"ג במידה בינונית עד רבה ובאופן מגוון ביותר, אף יותר מהממצאים
בפועל, שהתקבלו מניתוח הרשומות. לכן ניתן לקבוע כי מעבר להיות הבלוג כלי ליישום אחס"ג
(כפי שנמצא בניתוח התוכן), הוא משמש כזרז פסיכולוגי להעלאת האחס"ג למודעות ולתחושה
אישית של הסטודנטים שהם אכן מגיעים לרמות החשיבה הגבוהות יותר".
לסיכום,
ממצאי המחקר מראים כי בבלוג הלמידה קיימים ייצוגי אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, הן בהיקף
מספרי גבוה והן במגוון.
מקורות:
קורץ,
'ג ו פורת, נ' (2012). ייצוגי אסטרטגיות למידה מסדר גבוה בבלוגים לימודיים:
ממצאי מחקר שהוצג בכנס צ'ייס 2012.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה