לילדים שלי יש סמארטפונים כמו
לשאר הילדים בגילאי חטיבה ותיכון, אבל לפי תקנון ביה"ס אסור להם לקחתם
לביה"ס ולהשתמש בהם שם. לדעתי, הגיע הזמן להפסיק את זה, הרי אנחנו במאה ה-21
והניידים והסמארטפונים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של האוכלוסייה ובעיקר
צעירים.
לכן... על מערכת החינוך
והמורים לנצל את העובדה הזו בהוראה,
ובמקום לאסור את השימוש בסמארטפונים בבית הספר, הם יכולים לנצל את הזמינות של
הטלפונים כדי ליצור חווית למידה אינטראקטיבית ומעניינת, המורה יכול ליצור חווית
למידה חדשה ומרתקת בכיתה ובכך להגביר את המוטיבציה ללמידה בקרב התלמידים( לפי jones et al מתוך חגית מישר טל 2013).
אם שואלים את עצמנו למה? , מה
התרומה של הסמארטפונים ללמידה? , מהו הערך המוסף שלהם בתהליך ההוראה למידה?
ד"ר חגית מישר טל בדוח
שכתבה מדברת על זה ומצטטת " התרומה של הטלפונים החכמים ללמידה עשויה להיות לא
רק בכיתה אלא גם בלמידה החוץ כיתתית, הם יכולים להעשיר את הלמידה בשטח על ידי מתן
התנאים ללמידה אותנטית וקונטקסטואלית, הלמידה יכולה להיות ספונטאנית, מונחית צרכים
שכן המכשיר הנייד נמצא ברשותנו בכל מקום ובכל זמן ואינו תלוי באילוצי מרחב וזמן".
אבל...
היתכן ואין לשימוש בסמארטפונים
בכיתה חסרונות?
אני אומרת שכן יש, הרי לא
יכול להיות, כי כל כלי יש לו את היתרונות והחסרונות. אני חושבת שהחיסרון הבולט
ביותר לשימוש בסמארטפונים בכיתה הוא הסחת הדעת שיכולה להתרחש כתוצאה מהשימוש בו,
התלמידים יגלשו ויכנסו לאתרים שאין להם כל קשר לתוכן השיעור, וכאן נמצאת הסכנה.
בנוסף לזה, עניין הקליטה, לפעמים אין קליטה במקומות מסויימים וזה משבש את תכנון
השיעור ומהלכו, גם הסוללה ומשך פעילותה והצורך בהטענתה מהווים חסרון.
למרות זאת, אני עדיין רואה
בסמארטפונים כלי נהדר למורה שיכול להשתמש בו בכיתה.
ומכאן אני פונה למערכת החינוך,
למורים ולהורים גם שיש להם דאגה רבה מהשימוש של ילדיהם בסמארטפונים
ואומרת.............
במקום לנהל מלחמה יומיומית בתלמידים
שלנו כדי שיעלימו את הטלפונים שלהם בכיתה, בואו נתחבר אליהם ונתן להם להשתמש
בטלפונים שלהם בכיתה ואז אני משערת שנקבל תלמידים מוצלחים, ונגלה גם שכל בעיות
המשמעת, בעיות הקשב והריכוז נעלמו.....
אני מדמיינת לעצמי שנקבל תלמידים מובילים ומצטיינים כי הם
לומדים בדרך האהובה עליהם והמושכת אותם.
כיום והיות ומערכת החינוך
מנסה להתאים את עצמה למאה ה- 21 יוזמת כמה יוזמות בעניין ומנסה להכניס את השימוש
בסמארטפונים למערכת אבל בהדרגתיות וההתחלה היתה במחשבים ניידים וטאבלטים.
מקורות:1. מישר-טל, ח'(2013). למידה התנסותית משולבת טלפונים ניידים-חכמים (סמארטפון)בגן הבוטני
דוח הערכה. אוחזר ב 10.1.2014, נדלה מ:
http://www.oranim.ac.il/sites/heb/SiteCollectionImages/pictures/yalam/mobile/%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94_%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%91%D7%AA_%D7%A1%D7%9E%D7%90%D7%A8%D7%98%D7%A4%D7%95%D7%9F_%D7%91%D7%92%D7%9F_%D7%94%D7%91%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%99.pdf
2. הבלוג של שירה אוחיון.
http://hamizrahit.blogspot.co.il/2012/09/blog-post.html
דוח הערכה. אוחזר ב 10.1.2014, נדלה מ:
http://www.oranim.ac.il/sites/heb/SiteCollectionImages/pictures/yalam/mobile/%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94_%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%91%D7%AA_%D7%A1%D7%9E%D7%90%D7%A8%D7%98%D7%A4%D7%95%D7%9F_%D7%91%D7%92%D7%9F_%D7%94%D7%91%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%99.pdf
2. הבלוג של שירה אוחיון.
http://hamizrahit.blogspot.co.il/2012/09/blog-post.html
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה