במסגרת
הקורס
של
ד"ר ליאת אייל נחשפנו לסוגי מחקר שונים, אחד מהם היה מחקר הפעולה. בעיניי סוג
מחקר זה נחשב כאחת השיטות הטובות ביותר לקבלת תוצאות אמתיות, מעמיקות ורלוונטיות.
מהו
מחקר פעולה?
מחקר
הפעולה הוא מחקר מעגלי ודינמי המתחיל בזיהוי של בעיה לשם שינוי כלשהו בעשייה
החינוכית ושיפורה, והוא מסתיים בזיהוי של בעיה חדשה. הוא מאופיין כמחקר עצמי
ורפלקטיבי, החוקר הוא כלי המחקר העיקרי המעורב ישירות בפעילות הנחקרת( שלסקי,2007
).
למחקר
הפעולה יש כמה מאפיינים והם:
לדעתי,
סוג מחקר זה מתאים מאוד לנו כאנשי חינוך וכמורים שנמצאים בבתי הספר ובכיתות, אנו
מזהים הרבה בעיות ותמיד שואפים לשינוי ולשיפור, לכן הוא עוזר לנו מאוד, כי אנחנו
בעצמנו נהיה החוקרים, אנחנו השולטים בתהליך המחקר, בניתוח הנתונים ותוצאות ומתן
המלצות לשיפור. במחקר הפעולה החוקר הוא יוזם המחקר, הוא זה שמעצב אותו מתוך עניין
אישי כדי להגיע להבנה מלאה של הבעיות והשאלות שנתקל בהן במהלך עבודתו.
לסיכום,
מה שמצא חן בעיניי במחקר זה שהוא נובע מצורך, שבמרכזו עומד ידע הכרוך בפרקטיקה
ולמידה מתוך הנסיון. בגלל שהוא מעשי והתחלתו היא בבעיה קיימת אצל החוקר, והשימוש
בו מעיד על מקצועיות ומומחיות מצד אנשי החינוך.
אני
ממליצה למורים להשתמש ולהתנסות במחקר זה על מנת לשפר את הוראתם ועבודתם בתחום
ההוראה.
אתם
יכולים לצפות בסרטון הזה המפרט את שלבי מחקר הפעולה.
בבליוגרפיה:
שלסקי,
ש. ואלפרט, ב. (2007) דרכים בכתיבת מחקר איכותני, מפירוק המציאות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה